woensdag, november 15, 2006

Knevelen

Enige tijd geleden liep hier in het Verre Maar Niettemin Zeer Nabije Westen het project ‘Buren bij Kunstenaars’. Niet minder dan 634 artiesten gooiden een weekendlang de deuren open. Bij zo’n aantal gelooft een mens zijn eigen oren (en helaas ook zijn eigen ogen) niet. Zeshonderdvierendertig artiesten en dat alleen al in die ene kustprovincie… 634… Nou moe als West-Vlaanderen werkelijk zoveel artiesten telt dan ga ik probleemloos voor een nazaat van Koning Boudewijn door. Al geef ik toe dat de gelijkenis niet zo treffend is wat dan weer in het voordeel van wijlen de Vorst wil pleiten. Iedereen artiest, het kan een kreet zijn waarin men geloven kan maar helaas, een credo is het niet. Dat iedereen aan het creëren slaat en iets voortbrengen wil is een mooie zaak maar dat iedereen daar ook nog per se mee naar buiten wil is wat veel gevraagd. Veel van de would-be artisticiteit die ons tijdens dat voorbije Buren-weekend werd geserveerd lieten we dan ook graag aan ons voorbij gaan. De slotsom was duidelijk. De Buren bij kunstenaars-formule is voor volgend jaar aan herdenking toe. Wie zich met mij tijdens dat oktoberweekend net zo blauw ergerde aan het gebrek van selectiviteit heeft evenwel niet lang op zijn honger moeten zitten. Komend weekend immers wrikt het uitleenproject “Kunst in Huis”op zijn beurt menig artiestendeurtje open. Onverbeterlijke voyeurs als jij en ik weten alweer waar ze moeten zijn. Zonder schroom vallen we straks weer glimlachend en ons lavend aan pure huisvredebreuk binnen in de open ateliers van een aantal kunstenaars uit de Kunst in Huis-collectie. De lijst die zich over heel Vlaanderen uitstrekt, oogt dit keer heel wat selectiever. Graag dus geef ik mijn vraag van toen een nieuwe kans: Wie, o wie zal ons knevelen. Met verbazing.

Dag van de Kunstuitleen (18 november 2006) en Open Ateliers (19 november 2006).

Open ateliers, een kleine, en toegegeven wat geografisch bepaalde eigen selectie:
Ben Snauwaert, Robbie Van Outryve, Bernard Sercu, Willy Cauwelier, Kris De Wulf, Yves Velter en Johan Clarysse.

Labels:

1 Comments:

At 15/11/06 7:53 a.m., Anonymous Anoniem said...

Volgens mij valt het met dat fysieke aspect van de heer R. nog mee...

 

Een reactie posten

<< Home