zondag, november 12, 2006

Minnaar

Eerder heb ik mij al erg lyrisch uitgelaten over Vlaanderens meest vergeten dichter (en boer) Richard Minne. Een mens moet zich af en toe ‘ns flink laten gaan. Bij leven zou ik hem ongetwijfeld graag mijn vriend hebben genoemd, schreef ik in augustus 2003 als leesnotitie bij ‘De vrijheid nog veroveren’, de mooie biografie die Marco Daane over Minne schreef. Ik blijf het werk van Richard Minne en ook zijn levenslange en stille strijd die hij tegen een “veronderpasterd” Vlaanderen voerde, zeer genegen. Ook nu zijn de bruingekleurde oprispingen en reflexen van het soort Vlaanderen dat Minne veel liever uitspuwde dan hem als belangrijk dichter aan de borst te drukken, nog lang niet uitgewerkt. Meer dan ooit hebben we nood aan dwarsliggers en ‘zwartgallige humoristen’ als Richard Minne er één was. Het is dan ook met puur en ongezouten genoegen dat ik de plaats en de datum van een gebeuren van je welste mag noteren. Op 29/11/2006 wordt in Gent immers met de nodige luister het Verzameld Werk van Richard Minne (Gedichten, verhalen en een roman) voorgesteld. Een meer dan mooie reden, vinden wij dat, om hier in het-Arcadië-van-al-onze-plaatsen nog ‘ns in vol ornaat onze verzopen novemberakkers te verlaten!

Ge kunt gerust God en de liefde, de haat en de smart, de Vlaamse leeuw en de Colorado-kever, de universele solidariteit en de warme voeten bezingen. De dichter is vrij als een vis in het water. Het komt er maar op aan geen dode vis te zijn.” (Standpunten in de literatuur, 1948)

Uit:
Marco Daane, De vrijheid nog veroveren. (Richard Minne 1891-1965). Uitgeverij De Arbeiderspers, Open Domein nr. 39, 2001.


Voorstelling van het “Verzameld Werk” van Richard Minne, Gedichten, verhalen en een roman met Minne-minnaars tot in de dood als Pjeero Roobjee, Frank Beke, Wouter Van Oorschot, Christophe Vekeman, Yves T’Sjoen, en Fien Sabbe (gastvrouw).
Plaats en datum: Woensdag 29 november 2006 om 19u30 in de Pacificatiezaal van het Gentse stadhuis, Botermarkt.

Alle inlichtingen:
Boekhandel Walry, Zwijnaardsesteenweg 6, 9000 Gent, 09 222 91 67 en
Verspreidingscentrum Van Halewyck, Diestsesteenweg 71a, 3010 Kessel-Lo en uitgeverij Van Oorschot

Labels: