dinsdag, november 23, 2004

Rebuten

Komende vrijdag 26/11 wordt in boekhandel De Reyghere op de Brugse grote markt de nieuwe dichtbundel van Renaat Ramon voorgesteld. Rebuten is de titel. Rebuten staan o.a. voor 'onbestelbare brieven'. Om van 'uitschot' maar te zwijgen. Inleider van dienst vrijdag is Patrick Lateur en misschien - laven we ons niet aan dezelfde bron Aristoxenos? - lopen we er elkaar wel tegen het vege poëtische lijf! Rebuten is een uitgave van het Poëziecentrum. Hieronder ruim ik graag voor deze gelegenheid plaats voor een gedicht van Ramon.

Aan Aristoxenos van Tarente

Vaak, ja al te vaak, Aristoxenos,
denk ik aan jou - meer
dan strikt genomen goed voor mij is.
Ach ja, wij laven ons nu eenmaal
aan dezelfde bron. En de god
in ons is nog niet teloorgegaan.
Ook onlangs in Athene weer -
de wolken werd opgevoerd -
en ik beklom nogmaals het Mouseion,
verlangend grootheid en verval
nog eens vanuit een verheven standpunt
te zien. En ook - je kent me -
om een groet te brengen aan de laatste man
die Athene weldaden bewees.
De zon stond stil boven de Omfalos
en ver achter de Olympische bergen
lag de wind. Zelfs geen mens
was er te vrezen - gelukkig maar,
want ik zweette als een Stygische hond.
Ik kwam op het niveau waar,
zoals je weet, de zoon van de steenhouwer
placht te zitten, en waar hij,
zoals de legende wil, de gifbeker dronk.
Even dacht ook ik te gaan zitten
op de kale, welgevormde steen
(al lag er drek van honden omheen)
maar toen verscheen jij mij, Aristoxenos,
en ik dacht: ach nee - nee, niet
op de plaats van de sofist.

© Renaat Ramon