donderdag, november 30, 2006

Steunberen

Hoe noem je zo’n zaal? Een pacificatiezaal gevuld met, naar ik vermoed, alleen maar liefhebbers van menig mager en meukend woord. Een Min-nologenzaal? In elk geval maak ik mij sterk dat Mijnheer Richard voor één keer zeer van ons zou hebben gehouden. Een keurige avond was het gisteren in Gent. Als een volle hommage. Fien Sabbe laveerde met klasse, Yves ’T’Sjoen bedankte omdat hij bezorgen mocht, Christophe Vekeman deed wat dunnetjes zijn stukje over dat die ochtend ook al in de boekenbijlage van de Morgen stond, uitgever Wouter Van Oorschot overhandigde een eerste exemplaar aan Frank Beke en een fles aan Boekenmier Paul Luyten en Pjeeroo Roobjee die vatte met zijn eigen stem in één moeite door al de aanwezige schimmen van Minne samen. Dat het verzameld werk van Richard Minne door een Nederlandse uitgever en zoveel jaren na datum alsnog wordt uitgegeven, het wil wat zeggen. Maar geen geknies. Minne zou vanuit de coulissen hebben toegekeken en in zoverre ik hem met heel veel terugwerkende kracht en Marco Daane kan kennen zou hij de voorstelling van gisteren ongetwijfeld hebben afgedaan met een kwinkslag. Wel zou hij het met mij zeer hebben betreurd dat er zo weinig vrouwen op de voorstelling van zijn Verzameld Werk waren afgekomen. Net nu een nieuwe Nederlandse uitgever enkel nog vrouwen wil uitgeven (“Mannen jagen, vrouwen schieten raak“), leek het sterke geslacht (zo mocht ook Mijnheer Richard graag al onze verzamelde vrouwen heten) net iets teveel te ontbreken. Gezellig zeg gisteren. De zaal leek wel volgelopen met een bende bevlogen knorpotten. Averechtsen. Koppige Minne-lingen. Ouwe zeurpieten met rimmel onder de nagels. Steunberen… Al ben ik omwille van Mijnheer Richard, en zijn eindelijk voorgoed en schitterend Verzameld Werk, zoveel jaren later, natuurlijk wel wat graag één van hen. Eén van hen was ik gisteren, en ik wil hem blijven.

Notitie bij de voorstelling van het Verzameld werk van Richard Minne, Pacificatiezaal van het Gentse stadhuis, woensdag 29/11/2006.

Richard Minne, Verzameld werk. Gedichten, verhalen en een roman. Uitgeverij van Oorschot- ISBN 9028240675 -384 pagina’s - € 29.50.

Extern:
Wachten in Wupperthal 3 – Richard Minne, de Gentse nijdas die solo speelt in de Kleine zaal van de Contrabas
Verzameld Werk van Richard Minne in aantocht - bij De Papieren Man

Labels: