maandag, november 23, 2009

Mannelijke, stoïsche toon

Jef Boven, jarenlang een gewaardeerd poëziecriticus voor het tijdschrift Appel, heeft een mooie (én wel zeer lovende) beschouwing aan “Van het hart een steen” gewijd. Op “Weerwerk”, zijn weblog, zegt hij o.a.In de bundel bewonder ik vooral de harde, mannelijke, stoïsche toon, die een onbedwingbare, alles doordringende tederheid en een hernieuwde openheid voor de wereld niet in de weg staat.” Ook staat er (ik hoef het gelukkig niet zelf te verzinnen) : “Al jaren bewonder ik ook de stijl van de dichter: de zwierige breedte van de volzin, de complexe retoriek, de rijkdom aan vreemdsoortige beelden en klankeffecten, de fijnzinnige ritmiek en de uitgekiende opbouw (zowel van de bundel als van het afzonderlijke gedicht), die alle als een geraamte het vlees van Rigolle's thema’s stutten en schragen. Op dit alles kom ik later terug.”

Ik ben benieuwd!

Extern:
Weerwerk: Een nieuwe bundel van P.Rigolle
Van het hart een steen.

Labels: