dinsdag, mei 29, 2007

Lucie Putzeijs Revisited

Hoewel we het er samen roerend over eens zijn dat bepaalde dingen te zielig zijn voor woorden kom ik hier nog maar ‘ns terug op het zo goed als ziekelijk wordende verhaal van “Ons Lucie”. Nadat ik in de nasleep van de poëzieprijs van de Culturele Centrale Boontje op het spoor kwam van een flagrant geval van plagiaat dat alweer op het triestige conto van “ons Lucie”, zijnde Lucie Putzeijs (of Potzeijs), diende geschreven te worden, bracht ik zelf Paul van Loon, de dichter van wie Lucie het ingezonden gedicht had gejat en onder haar eigen naam voor de wedstrijd had ingestuurd, op de hoogte. Op zijn beurt trad Paul van Loon, die jaren geleden bij het Poëziecentrum in de Bladen van de poëzie debuteerde met de niet onaardige bundel “de vrede ligt in je armen”, (maar niets te maken heeft met die andere Paul van Loon), in contact met Marcella Piessens, organisator van de prijs van de Culturele Waasland Boontje.

Uit de contacten vloeide navolgende mailwisseling voort die ik met toestemming van de beide partijen hieronder weergeef.

----- Original Message -----
From: "Paul Van Loon"
To: “Marcella Piessens”
Sent: Sunday, May 13, 2007 6:42 PM
Subject: Lucie Putxeijs

Geachte Mevrouw,
Het was de schrijver-dichter Paul Rigolle die mij op de hoogte bracht
van een geval van plagiaat. In de bloemlezing die werd samengesteld n.a.v. de 13de Poëzieprijs van de Culturele Centrale Boontje Sint-Niklaas, staat het gedicht 'Sporen van licht', ondertekend met de naam "Lucie Putxeijs" uit Maldegem. Dit gedicht werd door mij geschreven en gepubliceerd in de kunstmonografie over mijn vader 'Gustaaf van Loon', (door Anton van Wilderode en mezelf) in het jaar 1980 en uitgegeven door Kunstgalerij De Vuyst te Lokeren. Natuurlijk is deze monografie nu niet meer in omloop, maar ik beschik zelf nog over een paar exemplaren die u van de juistheid
van mijn informatie kunnen overtuigen. Lucie Putxeijs heeft dit gedicht gehaald van de seniorensite van mijn schoonbroer Freddy Callebaut rond de kunstschilder Gustaaf van Loon. Als u op de website www.paulrigolle.be kijkt, zult u merken dat Mevrouw Putxeijs niet aan haar proefstuk is en dat dit geval van plagiaat al het derde op rij is.

Ik wou u hiervan op de hoogte brengen. Mocht u aan mijn woorden twijfelen, dan ben ik altijd bereid u de monografie over mijn vader te bezorgen. (Ik werk in Sint-Niklaas, dus zo moeilijk moet dat niet zijn).

Met vriendelijke groeten,
Paul van Loon


----- Original Message -----

From: "Marcella"
To: "Paul Van Loon"
Sent: Tuesday, May 15, 2007 11:35 AM
Subject: Re: Lucie Putxeijs


Geachte, wij wisten reeds van de praktijken via de winnaar Paul Rigolle,wij betreuren als organisatoren dat er zulke mensen misbruik maken van het werk van anderen om zich binnen de prijzen te laten vallen. Als organisatoren zullen wij dan ook mevrouw Lucien Putxeijs niet meer als deelnemer aanvaarden. Wij willen U bedanken voor de mededeling en de interesse.

Vriendelijke groeten,

Marcella Piessens en Lucien Bats

Noot: de stichtende berichten over "Ons Lucie", met als heteroniemen Lucie Putseys, Lucie Putzeijs, Lucie Putseijs, Lucie Potzeijs, Lucie Putseys, Lucie Putxeijs of Lucie Putseijs, jaja, zijn hier intussen allemaal na te lezen via de enige echte "Ons Lucie"-rubriek

Labels: ,

3 Comments:

At 31/5/07 8:13 p.m., Anonymous Anoniem said...

paul,
je verdient zowaar een medaille voor dit vernuftigd speurwerk!
misschien eens overschakelen van poëie naar detectiveromans?
liefs

 
At 31/5/07 8:22 p.m., Anonymous Anoniem said...

Neen, Mel, eerst die in-trage roman zonder enige vorm van plot maar 'ns gaan afwerken...

 
At 2/6/07 6:29 p.m., Blogger melanie said...

spannend!
keep me posted!

 

Een reactie posten

<< Home