donderdag, juli 07, 2005

Inborst (2005/26)


"Het gaat er, naar ik hoor, wel vaker beenhard aan toe. Daar in die Arena Der Kannibalen. Op het spel staat immers, dat weten we, niks minder als de dood of de gladiolen... Nekken worden staalhard vooruitgeworpen. Spieren schieten weg als speren. Opengesperde blikken, bloeddoorlopen ogen. De gevechten ontzien niets of niemand. En het publiek doet niet onder. Bloedproevend mikt het zijn spot als een mottige bui van kladden vuile kauwgom naar beneden. Er wordt geroepen en getierd. Soms schreeuwt er zo'n flauwe plezante van helemaal boven: "Het is een Antwerpenaar, ik wil de nek..." Waarop het stadion uitbarst in werkelijk kwaadaardig gegniffel en gebulder. Maar dit alles, ik geef het toe, heb ik sinds lange tijd helaas alleen nog van horen zeggen. Zelf kom ik er niet meer in, in die verbluffende Arena der Kannibalen. Al jaren geldt voor mij een stadionverbod. Vanwege verregaande zachtheid in de eigen inborst. En het wegkijken van de scènes die er echt toe doen. Het ongepaste knipperen met de ogen op die momenten waarop je hoort te genieten omdat de intensiteit haast niet te harden is en het bloed zichzelf tot op de boorden en de witte hemden van de uitverkoren kijkers spuwt."


© Paul Rigolle - Do 07/07/2005 - Inborst