woensdag, november 11, 2009

Mannenpak

Ik lees net het bericht dat de Ako-literatuurprijs 2009 naar Erwin Mortier gaat. Voor “Godenslaap”. Het is volkomen terecht. Deze zomer was ik in het boek begonnen met wat getreuzel. Met enige kortademigheid. En hooikoorts, de luie zomerlezer in ons eigen… Wat ging immers aan dit boek, voor ik het in mijn eigen handen hield, al niet vooraf? Dat was de vraag vooraan in augustus: kon dit boek ook nog waarmaken wat het beloofde. Alles wat je als geabimeerde lezer (geabimeerd door pers en roddel, gossip en voorbehoud, de jubel van velen) vooraf al te weten bent gekomen leg je als lezer immers niet zomaar naast je neer. Maar “Godenslaap” bracht je van de zomer toen je het boek las niet eens van je stuk. Het bracht je in vervoering... De wil om hele frasen te bewaren, het optekenen van hele halve bladzijden greep wild om zich heen. Dit was... Dit was de zoon van Claus die de meester in één augustusmaand al was voorbijgestoken. Dit pas, zonder enige helaasheid, was Dé échte keizer van de smaak. Marguerite Yourcenar in mannenpak... Mijn eigen notities en citaten coverden algauw een kwart van het boek. Niet vol te houden was het, mijn amechtig noteren. Godenslaap bleek na afloop een kanjer van een boek. En Erwin Mortier een kei van een schrijver. “Een schrijver moet slechts bekommerd zijn om zijn werk, niet om het klatergoud”. Hij haalt en houdt het zelf al jaren aan. Maar als het goed is moet je het erkennen. Grif. Waarachtig. Meer, als het goed is moet je juichen. En bekronen! Het klinkt dan ook verbazend luid vanmorgen. Vanuit Wapenstilstand en vanuit de Westhoek van al mijn plaatsen: Mortier, onze gelukwensen! De prijs en de slaap van de goden zit je als gegoten!

Vandaag en op alle zenders: “Erwin Mortier wint de Ako-literatuurprijs”.
Extern:
Ako-literatuurprijs
Erwin Mortier
Het grote, grandioze feest van de covers

Labels: ,

2 Comments:

At 15/11/09 9:11 p.m., Blogger Ann said...

http://www.abconcerts.be/nl/concerten/p/detail/david-gray-04-02-2010

omdat u het vorige keer gemist hebt...

 
At 16/11/09 9:15 a.m., Anonymous Paul R. said...

Met dank voor de hint & de link, A. Het is genoteerd!

 

Een reactie posten

<< Home