vrijdag, oktober 07, 2005

Koele, kale

Ergens heb ik het gelezen. In een mooi wegbekkend kopje ('Stakkers/Stakers') liet iemand uitschijnen dat ie niet gelukkig is met de staking van onze rooie broeders van vandaag. Kan ik inkomen. Zelf graag tot het mooie genootschap van de Solidariteit behorend heb ik eigenlijk ook een beetje mijn twijfels. Misschien is dit signaal, toegegeven, een beetje voorbarig. De pensioen- en andere plannen van de regering en de gespierde witteboordentaal van de Pieter Timmermansen van deze wereld zijn - zwaarder dan we denken - niet zomaar om opzij te schuiven maar misschien waren er nog andere mogelijkheden. Wat mij vanmorgen evenwel vooral verontrust dat is de koele, kale duidelijkheid waarmee sommige jongeren openlijk een steeds rechtsere koers gaan varen. Het gemak waarmee bepaalde jongeren zomaar de sociale afbouw lijken te willen slikken is werkelijk verbazend. "Rode vuilzakken" lees ik in een pinnige (en wat mij betreft zeer kortzichtige) reactie ergens op een log. En gisteren tekende de krant (die sinds het begin van deze week zo klein geworden is dat je hem bijna niet meer terug kunt vinden) van een sinologe van twintig letterlijk de volgende lijdzame vaststelling op:

"We evolueren wellicht naar het Amerikaanse systeem en de jeugd zal die verschuiving waarschijnlijk niet tegenwerken."

Koud en koel, staat het er. Als een blote vaststelling. Waar zijn de werkers gebleven die de vrucht van hun arbeid nog met anderen wilden delen, zo denk ik dan. Misschien komt er een dag dat ik vooral daarvoor nog 'ns op de straat wil komen.

3 Comments:

At 7/10/05 11:42 p.m., Anonymous Anoniem said...

De vraag is overigens hoe blij die 20-jarige sinologe zal zijn met het Amerikaanse systeem als ze pakweg in 2050 merkt dat ze ofwel niet in pensioen kan gaan omdat de pensioenleeftijd is opgeschoven ofwel met voedselbonnetjes in de rij mag staan.

Of het moet zijn dat ze tegen dan in Knokke, aka het Florida van België, woont.

 
At 8/10/05 12:39 a.m., Anonymous Anoniem said...

Eerder deze week hoorde ik vanuit een aangrenzende kamer ons vake aan moeke uitleggen dat het nieuwe formaat van het Nieuwsblad "tabloid"-formaat heet, alleen sprak hij "tabloid" uit alsof het rijmt op "suskewiet"... :-)

 
At 22/10/05 7:35 a.m., Anonymous Anoniem said...

Pijnlijkom overal te moetenzien hoe steeds meer mensen het sociale zekerheidssyhsteem er aan lijken te willen geven... Dat loopt nog eens slecht af.

 

Een reactie posten

<< Home