vrijdag, juni 10, 2005

Nooit twee

Graag genoteerd dat er een nieuwe dichtbundel van Koenraad Goudeseune zit aan te komen. Na de roman Vuile Was (1993 - nominatie NCR-prijs), Dat zij mij leest (eerste dichtbundel uit 1998) en het brievenboek Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen (1999) is er heel binnenkort Zen uit eigen werk bij uitgeverij Atlas. De bundel wordt op vrijdag 24/6/2005 om 20 u. voorgesteld in het lunchcafé van boekhandel Walry, Zwijnaardse Steenweg 6, Gent - (09/222 91 67 - boekhandel@walry .be)

Ik loop zo vaak verloren dat ik dat nauwkeurig kan.
Koenraad Goudeseune

Een andere bundel waar ik vandaag met jou naar uitkijk is de nieuwste Mark van Tongele. Het gaat om de verzamelbundel Gedichten die vanavond om 20u15 wordt voorgesteld in 't Arsenaal in Mechelen. Inleiding Yves T'Sjoen. Gedichten is een uitgave van Lannoo.

En omdat er ook in juni "nooit twee zonder drie zijn" mag ik onszelf ook met enige klem attenderen op Splash. Een boekje van Jan Lauwereyns waar we niet van terug zullen hebben en dat uitgerekend ook al vandaag - wat is er toch aan de hand met deze in mijn geval bloody U2-ticketloze dag - zou moeten verschenen zijn.
Lauwereyns lijkt ons, naar is aangekondigd, in Splash op een mooie lange reis te vergasten:

"Op muziek van Alban Berg voert Lauwereyns ons mee langs een duizelingwekkend betoog, onder meer via Darwin, Wittgenstein, Deacon, Hofstadter, Van Bastelaere, Heidegger, Damasio, Penrose, de Russische futurist Chlebnikov, de Amerikaanse l=a=n=g=u=a=g=e poets... En langs de taal van apen, waarover Lauwereyns als geen ander kan meespreken. Telkens koppelt hij zijn voorlopige conclusies terug naar de poëzie van H.H. ter Balkt. Uit een zee van opzienbarende gegevens duikt Lauwereyns uiteindelijk op en hij snelt naar zijn driejarige dochtertje. Dan moet hij constateren dat de mens, en dus de dichter, het nooit zonder betekenis kan stellen."

Eén en ander werd eerder ook al aangekondigd bij de muziekmakers van Contrabas en op Parlando.

4 Comments:

At 13/6/05 8:28 a.m., Anonymous Anoniem said...

Iemand die in zijn persbericht of op zijn flaptekst uitpakt met een reeks namen, met zijn kennis of belezenheid, wekt vaak al een beetje aversie in me op. Opgewarmde kost, geen eigen stem, na-aper durf ik dan wel eens te denken. Dat is natuurlijk een voordeel, want ik ken 's mans werk niet en zou het eigenlijk eerst moeten lezen alvorens te spreken.

Ik ben van mening dat een goed gedicht absoluut geen voorkennis van de lezer vereist, dat het hovaardige dichters zijn die een zoiets van hun lezers verlangen.

 
At 13/6/05 8:26 p.m., Anonymous Anoniem said...

Maak van dat voordeel een vooroordeel...

 
At 14/6/05 9:37 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb maar weinig aan je opmerking toe te voegen, Philip. Alleen: over wie van de drie heb je het?

 
At 16/6/05 11:01 p.m., Anonymous Anoniem said...

Philip, je maakt een kleine vergissing. Het boek SPLASH van Jan Lauwereyns is geen gedichtenbundel, maar een sterk onderbouwd essay, bedoeld als reactie op het boek HET ONBEHAGEN VAN DE LITERATUUR van J. H. de Roder. Ik heb het boek uit en het is de moeite. Het is vooral leuk om te lezen hoe hij De Roder ondergraaft en verder toont het een nauwgezette en doordachte lectuur van wat we allemaal zouden moeten lezen. En hij heeft een mooie, interessante, enz. Splash-theorie ontworpen, waarvan het op zijn minst de moeite is om aan elke dichter te vragen of hij/zij zich erin herkent. Ik in elk geval wel.

 

Een reactie posten

<< Home