zondag, mei 29, 2005

Enkelbandje

De voorbije dagen heb ik mij sterk gemaakt. Dat het kon! Even dat hele internetgedoe op te schorten. Weg te gaan! Weg van die eeuwige lichtbak, die onnatuurlijke houding, dat permanente gemurmel en gegoogel, dat uitvlakken van dingen die niet uit te vlakken zijn... Weg van al dat plasma, dat platte scherm waar je - als een konijn zonder kop, gaar en klaar voor de slacht - alleen maar nekpijn van krijgt... Weg met die sloper tussen de dagen... Dat het kon! Ik heb mij sterk gemaakt. Dat het mogelijk was om terug te gaan naar waar het 'm werkelijk om gaat. Het schrijven en het lezen. De essentie van woorden of de verloren gewaande weelde van het gebrek aan woorden. Of het mij is gelukt, vraag je? Zeker wel, antwoord ik dan. Maar da's natuurlijk een leugen. Want helemaal viel dat (tijdelijke) afkicken dan toch niet mee. Om eerlijk te zijn heb ik die geplande sessie internetloosheid vaker dan ik wil toegeven onderbroken. Ik heb alweer gezocht en gegoogeld naar wat ik ... had kunnen missen. De Belleman-tapes, de voorstelling van de laatste Windroosbundels, het Joosten-discours, de kampioen en zijn gevolg, de BHV-klassieker en de uitgebreide schermen van Giro en Roland Garros... Best allemaal belangwekkende dingen... En toch mijn dierbaren, ik maak mij sterk. Ook nu weer, nu het losse maatpak van juni nadert en het winterlicht als een laken van ons is afgegleden... Ik maak mij sterk - "wat, o wat heeft mij verzadigd" - dat het me straks gaat lukken. Dagen, wekenlang zonder... Terug naar waar het om gaat. Terug naar waar het allemaal mee begon, het gekriebel en het gekrabbel. Dossiers en dingen. Oegstgeest. Bierviltjes, servetten, strooifolders, onbeschreven bladen... Mijn voorraad volstaat voor één volle zomer. Het terras is klaargemaakt en al mijn schermen, die mag je straks komen pakken als je kan. Want zo'n enkelbandje, zeg nu zelf, zo'n blog aan het been, die wil je toch niemand die je enigszins lief is wensen...

(In de reeks: Waarom er hier af en toe windstilte zal worden geregistreerd...)

2 Comments:

At 29/5/05 7:02 p.m., Blogger pascal digital said...

maat is alles

 
At 30/5/05 8:24 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat het belgische weer je wel weer naar die lichtbak zal drijven :-)

 

Een reactie posten

<< Home