vrijdag, mei 20, 2005

Morsig

Voor wie, net als ik vaker dan hem lief is last heeft van een morsig geheugen is er ronduit schitterend nieuws. Wetenschappers voorspellen de doorbraak van een nieuw medicijn dat het geheugen fel verbetert. Ampakine is de naam en de stof zou in staat zijn om wonderen te doen. Ampakine zou voor een topgeheugen zorgen, helpen tegen een jetlag en bovendien kunnen ingezet worden in de strijd tegen Alzheimer. Of het echt zo'n vaart zal lopen durf ik te betwijfelen. Vertrouwd en o zo vreemd ben ik immers al enkele decennia gewoon aan de grilligheid van mijn eigen geheugen. Selectief als wat! Ik lees wel 'ns een boek, zie wel 'ns een film, hoor wat muziek, loop regelmatig een tentoonstelling in en uit... Wat ik van al die beelden overhou is zelden een heel verhaal. Een geluid, een sfeer, soms een zin, een woord. Laatst zag ik als Clint
Eastwoodfan van het eerste uur Million Dollar Baby. Ik vond de film mooi en ontroerend (en hard). Ook ondanks de Oscars. Maar of ik het verhaal onthouden zal is zeer de vraag. Enkel van die ene scene ben ik met al mijn grilligheid nu al zeker. Het ogenblik dat Clint Eastwood als bokscoach in de hoek, gekleed in dat mooie, mosachtige groen, op haar vraag het geknakte neusje in het bloedende gezicht van Hilary Swank weer rechttrekt... Het knakkende, door merg en been gaande geluid dat daarbij van onder Eastwood's handen vandaan komt is iets wat ik van mijn leven niet meer vergeet. Daar kan, vrees ik, zelfs geen enkele verhoogde dosis ampakine tegenop.

Extern, die link:
Million Dollar Baby
Clint Eastwood
Ampakine

1 Comments:

At 20/5/05 6:58 p.m., Anonymous Anoniem said...

million dollar baby heb ik helaas nog niet gaan bekijken.. mààr ik weet wel dat clint eastwood voor mij hét gezworen lekkerste cowboy-beest is.. in 'once upon a time in the west'!
wat een muziek overigens..

 

Een reactie posten

<< Home