vrijdag, oktober 01, 2010

Schrik

Ik wil mij knopen uit het
gras dat ik in hooikoorts kan
ontbinden, en zo doorzichtig
worden als mijn eerste schreeuw.

Maar als het sneeuwt voel ik de
lijmschroef rond mijn enkel
kraken, of sluit een kruisspin
weer de holten in mijn keel.

Ik zal de mussen op het
maaiveld nooit verjagen, ik
hoor de houtworm dankbaar
knagen als het dooit. Met open

armen heb ik al wat
lucht kan zijn te veel.


Erik Heyman
Dagmaat/Pag 150





Hoe men een dichter eert? Door een gedicht van hem te lezen! En het te herlezen... (Als het tenminste een goede dichter is.). Erik Heyman, in februari al te vroeg, schabouwelijk vroeg van ons heen gegaan, was en is een dichter om opnieuw te lezen. Bovenstaand gedicht Schrik komt uit het verzameld werk dat volgende week vrijdag 8/10/2010 in Liedekerke wordt voorgesteld. Het boek wordt een hele mooie bloemlezing uitgegeven door de Contrabas. Zelf ben ik op 8/10/2010 zeer graag één van de gasten die in Liedekerke een gedicht van Erik zullen lezen.

De Verzamelde Gedichten van Erik Heyman worden officieel gepresenteerd op vrijdag 8 oktober 2010 vanaf 20 uur in GC De Warande in Liedekerke, Opperstraat 29, 1770 Liedekerke.
Hommage-avond Erik Heyman met Anja Van Geert, Patrick Bernauw, Bert Bevers, Piet Brak, Chrétien Breukers, Alain Delmotte, Paul Demets, Reine De Pelseneer, Herman Fierens, Albert Hagenaars, Frank Pollet, Paul Rigolle, Kirstin Vanlierde, Herlinda Vekemans, Willie Verhegghe. Muziek is er van Eddy Peeremans.

Erik Heyman, Verzamelde Gedichten, De Contrabas, Utrecht, 272 blz., hardcover, met leeslint, samenstelling Frank Pollet, kaftontwerp Michel Janssens, nawoord door Paul Demets, € 29,95.

Meer info over Erik Heyman en over het verzameld werk op www.ErikHeyman.be, facebook, uitgeverij De Contrabas en o.a. ook op de blogs van Patrick Bernauw en Bert Bevers.


Update
Jammergenoeg heb ik zelf wegens ziekte de voorstelling in Liedekerke moeten missen. Een verslagje over wat een ingetogen avond is geworden vind je intussen op het weblog van Bert Bevers.


Labels: ,