maandag, maart 15, 2010

Ik ben niet gek! (Ik ben een gedicht)

Ik ben niet gek! (Ik ben een gedicht) is de titel van een nieuwe bloemlezing, samengesteld door Frank Pollet en Chrétien Breukers. Het boek verzamelt 121 gedichten die “waanzin” als thema hebben. Van 11 dichters werden in het totaal 77 gedichten opgenomen. Dit is de ruggengraat van het boek. Daaromheen plaatsten de samenstellers 44 losse gedichten van evenzoveel dichters."Een sterke mengeling poëzie van dichters uit Vlaanderen en Nederland, waaruit bleek dat de waanzin-thematiek bij sommigen een belangrijke plaats in hun oeuvre bekleedt. Dichters zijn bij uitstek geoutilleerd om datgene waar geen woorden voor zijn onder woorden te brengen". De bloemlezing (die ook mijn gedicht ‘Traject’ bevat), is komende zondag 21/3/2010 in Sint-Niklaas het uitgangspunt voor een bijzondere aflevering van Poëzie op zondagmorgen. De navolgende dichters lezen zondag voor in het nieuwe gebouw van Sint-Hiëronymus: Lies Van Gasse, Christina Guirlande, Marleen De Crée, Ellen Deckwitz (N), Emma Burns (N), Norbert De Beule, Bart Stouten, Philip Hoorne, Chrétien Breukers (N), David Troch en Frank Pollet.

Wat Gerrit Komrij veelgeciteerd zei "De wereld kan niet verder zonder gekken. / De gekken zijn de kurk van het bestaan."… Het is iets wat we hier (en zonder enige moeite) enkel maar kunnen onderschrijven.


Voorstelling: Zo 21/3/2010 om 10:30 u – Psychiatrisch centrum Sint-Hiëronymus, Dalstraat 84, Sint-Niklaas
Meer info: Poëzie op zondagmorgen - cc sint-niklaas

Update: Uiteindelijk ben ik ter elfder ure en ter vervanging van Emma Burns zelf ook nog één van de elf voorlezers geworden.




Labels: