woensdag, oktober 11, 2006

Jaarlijks (Lijstje/18)

Jaarlijks, om het af te leren, én, ik geef het toe, met een zwaar “Alles uit de kast-gehalte”, het kraslot-lijstje:

Orhan Pamuk
Philip Roth
Haruki Murakami
Ryszard Kapuscinski
Hugo Claus
Milan Kundera
Cees Nooteboom
Thomas Pynchon
Amos Oz
Harry Mulish
Claudio Magris
Antonio Tabucchi
William H Gass
Mario Vargas Llosa
John Updike

Meer info over de nobelprijs literatuur: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. enz.

Update 12/10/06: Pamuk, een kraslot? Welneen!

© Paul Rigolle - Woe 11/10/2006 - Jaarlijks (Lijstje/17) - Afdeling: Ingelijst en wel

Labels:

4 Comments:

At 12/10/06 12:33 a.m., Anonymous Anoniem said...

Als je van Roth houdt, moet je zeker ook eens Saul Bellow lezen (als dat nog niet is gebeurd) Herzog bv. Of "Er sterven er meer aan liefdesverdriet". Iets zwakker (maar veel te goed om zo onbekend te zijn) doch van hetzelfde erudiete, scherpzinnige, maatschappijkritisch en humoristisch allooi is Don De Lillo.

 
At 12/10/06 7:55 a.m., Anonymous Anoniem said...

Herzog las ik zowat ... een kwarteeuw (of langer) geleden. Jawel, zo vlug gaat het. Vond ik toen schitterend. Ik moet toegeven dat de Amerikanen mij blijkbaar niet zo liggen... Van De Lillo bv. (tot mijn scha en schande toe te geven...) nog geen letter gelezen... Een inhaalbeweging die ik dus nog maken moet... (!)(?)

 
At 12/10/06 8:41 p.m., Anonymous Anoniem said...

Is dat niet een beetje het vernietigende halo-effect van namen als Salinger, Parker, Irving, Ellis, Dickinson? Want dat is ook niet mijn cup of tea. Vandaar dat ik de drie ondervermelde Amerikanen pas dit jaar heb ontdekt. Maar ik laaf me eraan als een drinkeboer en geniet met volle teugen. De Lillo is niet zo goed als Roth en Bellow maar "moet" je (als je wil) inderdaad wel lezen. Je bent nooit te oud om te leren ;-). Lichaamskunst, Kosmopolis of Witte Ruis bv. De rest van zijn oeuvre staat ook nog bij mij op m'n to read-lijstje genoteerd.

 
At 14/10/06 12:08 p.m., Anonymous Anoniem said...

Het leven mag dan wel te kort zijn om slechte boeken te lezen, er blijft, zo lijkt mij, toch nog wel wat keus te over... (En dan hebben we het nog niet eens over Heer Doctorow, Sir Updike én Paul Auster gehad).

 

Een reactie posten

<< Home