vrijdag, maart 17, 2006

Hnefatafl



Foto © Jasper Rigole – Aan zee – 2004-2006


Strategie heeft ons als stukken opgesteld. Hoe het langs de lijnen lokt! Met een aangelengde stem leggen ze het voor ons aan. Stokebrand. Met pluggen en gepleng. Over de liefde hebben we het en we kijken weg. De einder in de verte. De Rode Berg in het dal dat naar het Noorden neigt. De inkeer die na de honger komt. We rillen ons te buiten. Lachen om onze volle ernst. We noemen het een spel voor twee. Iets ouds. Iets dat van alle tijden is. Zeven maal zeven. Zeg mij na, mijn Vikingvrouw : morgen schrijf ik jou neder alsof de liefde net zo simpel is als was het Hnefatafl.

Vos en kippen. De honden zijn van zilver. Met jou gaan al mijn ikken in de liefde op. Ik kan het zien: om en met jou, en in de taal. In niets dan taal gaat de wereld op. En niemand die later nog iets van ons vernemen zal, nu van het spel om te beginnen de lijnen al voorgoed zijn uitgezet.

Extern: Hnefatafl bij Wikipedia.

©Paul Rigolle – Vr 17/03/2006 – Hnefatafl/Vikingvrouw - Rubrieken Nootboek en Zoals het licht een late foto

Labels:

3 Comments:

At 18/3/06 11:38 a.m., Anonymous Anoniem said...

mijn "koninkrijk" voor de Rode berg en wat er over de schreve ligt!

 
At 18/3/06 12:57 p.m., Anonymous Anoniem said...

Als deeltijdse medeminnaar kan ik dat alleen maar beamen!

 
At 21/3/06 11:36 p.m., Anonymous Anoniem said...

Spijtig dat ik niet over een "koningrijk" beschik.Zou een "fluitje van een cent" ook voldoende zijn?

 

Een reactie posten

<< Home