woensdag, januari 11, 2006

Of als norm...

Duras als baken (of als norm). Voor wie schrijft... Voor wie leest...

Duras om af en toe weer bij uit te komen. La douleur of La pluie d’été. Neen, dit keer simpelweg een boekje uit 1993. Meer dan mooi genoeg voor één avond: Ecrire.

"Dit huis is de plek van de eenzaamheid, toch kijkt het uit op een straat, op een plein, op een zeer oude vijver, op het schoolcomplex van het dorp. Wanneer er ijs ligt op de vijver, zijn er kinderen die komen schaatsen en me van mijn werk houden. Ik laat ze hun gang gaan, die kinderen. Ik let op ze. Alle vrouwen die kinderen hebben gehad letten op die kinderen, die ongezeglijk zijn, door het dolle heen, zoals alle kinderen. Maar wat een angst, elke keer weer, de ergst denkbare. En wat een liefde."

En ook:

”Het geschrevene komt aan als de wind, het is naakt, het is inkt, het is het geschrevene, en het is vergankelijker dan al het andere vergankelijke in het leven, niets is vergankelijker, behalve dat ene, het leven.”

Marguerite Duras – Ecrire. Gallimard, Parijs 1993 (Duras was toen al... 79 !) – Nederlandse vertaling – Van Gennep Amsterdam 1994, Vert. Marianne Kaas, pagina's 12 en 45.

Extern:
Marguerite Duras bij Taalfilosofie
Ecrire

2 Comments:

At 20/2/06 6:53 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb ooit Yann Andrea Steiner van Duras gelezen. Prachtig en ergerniswekkend. Haar stijl is zo esthetisch en tegelijk zo keuvelend dat mijn haren recht overeind gaan staan. Ik werd er chagrijnig van. Nergens houvast, haar stijl is me te rond, ik heb hoeken nodig om vat te krijgen. Jammer, want het is zo mooi ... ook.


Origineel gepost door jwl | 01.11.06 - 8:34 am |

 
At 20/2/06 6:53 p.m., Anonymous Anoniem said...

Tja Jwl, ik begrijp waar je heen wil… Niet hoekig genoeg… Mmm. Misschien… Nu is net Yann Andrea Steiner één van de weinige Duras’sen die ik (nog) niet gelezen heb. Zelf hou ik hier nog altijd vooral van ‘Engelse munt’ en ‘Vernietigen, zegt zij…’ Voor mij blijft Duras één van de weinige schrijvers/schrijfsters waarvan ik vind dat ik er alles van wil gelezen hebben…


Origineel gepost: Paul R. | 01.12.06 - 7:42 am | #

 

Een reactie posten

<< Home