vrijdag, november 04, 2005

Sappho 2005

Hier liggen de kaarten klaar maar zij die het zouden vergeten zijn wil ik er wel nog even aan herinneren. Sappho 2005 komt eraan. Op zaterdag 19 november 2005 gaat alweer de tiende editie door! Het lijstje oogt steeds afgeronder. Ook alfabetisch, en in een blokje zoals hieronder. En o ja, voor wie ik ga? Ha. Voor De man van de Diarree Der Liefde, Menno Wigman, ga ik. Voor Nolens (een Dichter in Antwerpen en op Vele Vele Plaatsen) en voor Nasr ga ik. Voor Gruwez en voor Stassaert. Voor de één al een beetje meer dan voor de ander ga ik. Maar vooral ga ik voor de enige echte en Uitgelezen Snor van het gezelschap. De man die stiekem een Vlaming is... De dichter waarvan ik met Hele Zware Hoofdletters Hou. Meer dan twintig jaar geleden intussen al dat ik hem nog 'ns levend heb gezien. Van toen Patrick Spriet (Die later niet het Ei in mezelf maar wel het Ei van Komrij schreef, maar toch bekender is van een tragische minnares) hem met al zijn overredingskracht naar een zaaltje in Brugge wist te halen. Gerrit Kouwenaar dus! Want Kouwenaar in Ruiselede horen lezen dat lukt echt niet elke dag en IS derhalve niet te missen... Sommigen in het laagland beweren dat Sappho 2005 met al zijn hoofdletters steeds meer op veilig speelt. Dat Sappho alsmaar meer gaat lijken op een soort Waregem-Koerse van de poëziefestivals hier ten lande. Ik zeg u: ze dwalen want met het soort klassepaarden dat ook dit jaar in Ruiselede aan de start staat verbleken de Gaverbeek en de Ierse Berm tot ware niemendalletjes. Te nemen met het gemak waarmee men een gedicht reciteert. Vijf tegen één dat in Ruiselede ook dit jaar niemand een been zal breken!


Sappho 2005. Een poëziefestival in Ruiselede - ergens halverwege tussen Brugge en Gent - met Luuk Gruwez, Gerrit Kouwenaar, Ramsey Nasr, Leonard Nolens, Lucienne Stassaert en Menno Wigman.

De presentatie is zoals elk jaar in handen van onze geliefde opperkwark Piet Piryns,
Muziek van Kris de Bruyne en aan de muur werk van Dirk Braeckman. Meer info bij Luc De Leersnyder (051/687.193) of op de Sappho-site.