zaterdag, oktober 08, 2005

Op mijn lippen branden zal

Wat weekdieren doen in het weekend? Mij geen zorg. Wat wij evenwel dit weekend gaan doen staat wel al een tijdje vast. Ik weet niet of het initiatief ook in andere "Provincies" bestaat maar hier bij ons, u weetwel, hier bij ons in het verre westen, gaat dit weekend het alleraardigste "Buren bij Kunstenaars" door. Over de hele weidse vlakten, de branderige steppen van Tielt en Texas, zetten kunstenaars hun deuren open. Overal valt schaamteloos binnen te glippen en te gluren. Huis- en achterafkamers, werkwinkels, gloednieuwe ateliers, gasthuizen, bouwvallen, schuurtjes en scheppingskamers allerhande, één voor één zullen ze voor onze ogen als trage vestingen vallen. En Knipgrage Voyeur die ik ben en blijf, wil ik in geen geval deze open kans ontlopen. De artistieke hort op vandaag en morgen, dat is wat moet gebeuren! Ermee weg zijn we! De blik in een beschouwende bui. De frons voorradig. Mijn keuze oogt, al zeg ik het nu al zelf, ronduit schitterend. Ik zie het zo al voor me: een tocht vol adem zal ons doorheen de misten leiden. Over Brugge (Ria Verhaeghe!) naar Oostende (Yves Velter!) tot in het Veurne van al onze westhoeken (Knut Kersse!)...


© Ria Verhaeghe - 2003-2005 - 'Expectant Town'


En daarna nog 'ns naar Ieper en omstreken (Philippe Bouttens! en Bernard Sercu!), om achteraf (na de fiere, felle steden) verder door te stoten tot de onooglijke, kleinere plaatsen om de nieuwe beelden van Erik Dejonckheere (!) en Dirk Demeyere (!) en de letters van Els Vanthournout (!) te zien die we niet willen missen... Graag tenslotte zullen we (als vermoeide Kastelein zonder Koningskleren) stranden in het lieflijke A. bij de ingetogen gedichten en etsen van Magda Castelein, want alles mijn dierbaren, "Alles voor de Kunst" is een motto dat dit weekend op mijn lippen branden zal als een sticker op een bumper.


Vanzelfsprekend staat het u volkomen vrij om een totaal andere route uit te stippelen.

(Paul Rigolle - Za 8/10/2005 - De hort op- Cat. De troost van kunst en tuinen)