zondag, februari 06, 2005

Ja aan het hoera

Het mooie aan webben en spinnen! Kijk, ik merk dat "Peren" hier vannacht is langs geweest en verdorie bij mijn citaat van laatst uit Een schitterend gebrek ("een boek zonder gebrek") van Arthur Japin (ja, die die confère het bericht van hieronder, ook op Saint Amour zit en straks op 3/3 ook nog 'ns een keer in Brugge), een opmerking geplaatst. Een zeer ter zake doende opmerking is het geworden! Dat er in zijn (haar) exemplaar van een Schitterend Gebrek geen komma staat... En wat blijkt bij het opnieuw openslaan van mijn eigen exemplaar van "Een schitterend gebrek"? Dat de komma er verdorie ook niet staat!
Op pagina 188 van de vijfde druk staat inderdaad levensgroot:

"Vanuit het halfduister lonkt schaamteloos een zachte divan vol oranje kussens. Ik ken deze ruimte, maar laat dat niet merken. Hier heb ik een keer eerder met een heer gesoupeerd en bleek toen zelf het dessert. Giacomo lacht nog om de dwaasheid..."

Ik ben onthutst, even heb ik niet terug. Het komt aan. De komma blijk ik bij nazicht dus helemaal zelf te hebben verzonnen! Wou ik dan dat boek waar ik echt heel weinig, nee, waar ik helemaal niets op aan te merken heb, wel integendeel een boek waar ik van ben gaan houden is het... Wou ik dan dat boek even zomaar losweg wat gaan zitten herschrijven... (Of anders geformuleerd: wou ik dat boek onbewust dan zelf hebben geschreven?). Mét die ene kromme komma meer.
Vertwijfeling... Hoe is het gebeurd? Hoe is het gegaan? Ik sla er mijn notities op na en vind... de komma terug... Zo dus. Ik vervloek de zorg die mij die dag ontbrak en sta even uitgebreid bij Peren in het krijt. Aai hem (haar) over de bol. Dat hij (zij) door moet gaan met wat begonnen is. Dat het perenblog - over het leven en het hoera - steeds mooier wordt! En dat die link naar gemengd fruit die ik - zelf een minnaar van arcadische dingen - er gevonden heb absoluut fantastisch is! Webben en spinnen? Mooi is het. En fruit op de ochtendmarkt is het! Met water in de mond volmondig ja te mogen zeggen! Ja aan het hoera!


(Tussen haakjes: Meteen ook een nieuwe categorie voor dit Arcadisch gehucht gevonden: Webben en Spinnen; of wat had je dan gedacht!)