vrijdag, januari 21, 2005

Westhoek

Af en toe moet een mens op reis in zijn eigen hoofd. Af en toe helpt een dagje uitwaaien tegen en met de wind. Misschien moeten jij en ik wel wat meer op wereldreis in de Westhoek van onze eigen buurt. Gisteren vanuit Jabbeke Noord vertrokken om te stranden bij de bronnen van de Ijzer waar al frans gesproken wordt. Veel genoteerd en misschien hou ik wel iets over. Enkele echo's:


* In Vladslo heeft men met veel metaal en plastic een beschermende constructie omheen het treurende ouderpaar opgetrokken. Een soort bushokje... om te wachten op iets wat nooit zal komen. Als je't mij vraagt verdient Kollwitz beter, veel beter. Helemaal geen gezicht. Gehoopt dat het niet blijvend is.
* Op het Duitse kerkhof liggen 25644 gevallenen. Albert Schweitzer: "Soldatengraven zijn de grootste predikers voor vrede".


* Een streepje tekst kruipt in mijn hoofd: Waar eerst stilte was en wind. Het lijkt wel een vers.
* I met a gin soaked, bar-room queen in memphis,
She tried to take me upstairs for a ride.
She had to heave me right across her shoulder
’cause I just can’t seem to drink you off my mind
(een andere flard voor je hoofd maar dan op de radio)
* De namen van de dag? En de woorden? Wikkelaar. Clackhoore. Pinne. Spermalie. Sint-Pieterskapelle. Flarden. Reepjes tekst. Diksmuide, een stad vol zaterdag. PAX. Stavele. Eversam. 't Jachthuis van Eversam. Blauwe reiger. Grard. Café de la Douane. Couvoir de l'étoile. In Hondschoote waar niemand blaft.
* In Hondschoote staat een wegwijzer op de markt: Osterburken 702 km. Weet ik, weet iemand waar Osterburken ligt?