maandag, november 01, 2004

Net genoeg

Een geval van timing? Just in time in elk geval, én bovendien griezelig accuraat als een plots opduikende videoboodschap van Osama bin Laden, zag ik gisteren in het Lieflijke (En Toch Nog Zwaar Door Halloween Geabimeerde) Stadje T. (...) alsnog Fahrenheit 9/11. En dat met "nog maar twee dagen te gaan"! Ik wist al één en ander over het bijwijlen grappig maar toch nogal haastig inelkaargeknutselde werkstuk van Michael Moore. De boodschap was er gisteren niet minder griezelig om. Veel nieuws zag of hoorde ik wel niet, een beetje theater zoals te zien en te verwachten was, maar niettemin... If... Als ik... Als ik een Amerikaan was geweest dan wist ik het wel. En al veel langer dan vandaag. Dubbeljoe, mister spleetoog kreeg ze niet, die stem van mij. Nog in geen honderd jaar. Maar ik ben geen Amerikaan, eerder een vermoeide Europeaan ben ik en zo komt het dat ik ze koester en ze ook blijf koesteren, dat ik de hardnekkige aanvechting heb om mijn huizenhoge clichés over Amerika (en de Amerikanen) in volle glorie te laten staan. Ze zelfs nog een extra poetsbeurt te geven tot ze blinken als nooit eerder. Al wil ik wel. Ik wil best nog wel een nieuwe poging doen om mezelf een lichte dosis antidotum toe te staan. Niet veel weliswaar, nét genoeg. Niet meer. Iets als het lezen van 'De Amerikaanse Ziel' van Rik Vanwalleghem bijvoorbeeld. En mijn oude indianenhart laten uitgaan, nee niet, in geen geval naar Amerika maar naar hen die er verblijven, wonen, resideren en daar - in bush- en bange dagen - niet eens zelf voor hebben gekozen.

Alles over de Amerikaanse presidentsverkiezingen bij vrtnieuws.