zondag, oktober 03, 2004

Pijl

Vandaag wordt in Verona het wereldkampioenschap wielrennen op de weg verreden. Hoewel mijn eigen wielermania de voorbije maanden zwaar aan het rekkertje hing - de schandaaltjes en de vele losse flodders in het plafond waren er de voorbije zomer voor mij net iets teveel aan - kijk ik vandaag tussen de vallende bladeren door toch alweer uit naar het koersverloop. Het is mij een raadsel wat mij telkens weer in staat stelt om de wielerdraad weer op te pakken waar ik hem even daarvoor had laten vallen. Iets als De renner als metafoor!. Iets als De renner als Eerste en Laatste Icoon! Zoiets moet het zijn. Een andere reden zie ik niet zo. Vandaag moeten ze in Verona achttien keer de Torricelle op en over. De helling is geen potenbreker zoals we die kennen van de Vlaamse Ardennen. Eerder een verlengde versie van de Rosier. Uiterst geschikt dus voor een sterke beer die zich voortbeweegt op wielen. Zelf rij ik geen deuk in een pakje boter maar een favoriet heb ik wel. Vandaag wordt iemand wereldkampioen die op de laatste beklimming nog voldoende jus overhoudt om er ineens, en voorbestemd als ie is, als een Pijl vandaan kan gaan. Ja zeker, iemand als Juan Antonio Flecha.


Sporza-Canvas WK Wielrennen 2004 van 09.30 tot 18.00 u.

Noot: Ondertussen ben ik amechtig op zoek naar wat tijd om straks ook "Het hart van Bitossi" een onderkomen op deze domeinbladzijden te geven.