dinsdag, september 20, 2005

Verd8

Graag wil ik hier openlijk toegeven dat mijn eigen sms-gedrag hoogst prozaisch te noemen valt. Een echte fan van de vierkante centimeter zal ik wel nooit meer worden. In taal- en andere kwesties pleeg ik er immers - een borst opzettend - graag voluit voor te gaan. Nogal ouderwets in die dingen, ik. Voor mij mag het woord best wat voller. Wekelijks kom ik, zo schat ik dus, zelden verder dan een bijzonder pover gemiddelde van een 3-tal sms-jes. En alt Zr 1 enk afkort er in! Daarmee ben ik wellicht een wel heel erg kale vogel in het huidige communicatielandschap. Dat de jongeren onder ons constant met de vinger aan de toetsjes zitten mag mij evenwel niet deren. Zolang ze maar tot mij, waar nodig, kalm en ingetogen het wat uitgebreidere woord blijven richten. Het mag niettemin niet verbazen dat het sms-jargon ook al helemaal binnengeslopen is in de taal van de creatievelingen. Zo werd het voorbije weekend tijdens "OdeGand 2005 - Happening onder Stroom" de uitslag van de gelijknamige SMS-gedichtenwedstrijd bekend gemaakt. Er was een heuse huwelijksreis te winnen en elk ingezonden flardje tekst mocht niet meer dan 160 tekens tellen. Bovendien moest het ook nog 'ns over de liefde ("trouw") gaan. De oogst oogt fijntjes. Er is een bundeltje van gemaakt waaruit (z11s) te bloemlezen valt.

Van Irma Neyens valt dit pareltje te noteren:
"Aai lof joe. Gewoon woehoe. Tu eim mwa. Së kom sa. Poer Toejoer. M'n liefste amoer. Ons hart klopt issi. Toet la vie."

Frederik Lucien De Laere, die - dat weten we - als dichter allanger niet voor één gat te vangen is, liet over 'trouw' dan weer dit acteren:
"toen we *//* stonden (**)> we en werden met 8*werk en mond tot (-:(:-) verbonden".

En de winnaar van de hoofdprijs - een cruise op de Nijl - waarop het naar verluidt, als je maar wat wil letten op wat je drinkt, lekker sms-sen is, heet Ward Desloovere:

"Iets kraakt in onze slaap
houdt de dekens wakker
terwijl ons geheugen hakt en hapert
aan een stem aan gebaren
aan geheimen dichtgeritst."

Als je't zo voor ogen houdt hoop ik van die Desloovere ooit nog meer (dan die 140 tekentjes) te lezen. Zijn sms-berichtje heeft volgens mij aanleg om verd8 veel op een echt (klein)gedicht te gaan lijken.

Het volledige bericht staat overigens ook hier nog na te lezen.

4 Comments:

At 20/9/05 6:57 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mooi is dat laatste!

 
At 20/9/05 11:08 p.m., Anonymous Anoniem said...

zo ken ik nog warden..

 
At 24/9/05 2:32 a.m., Blogger Deejz@y! said...

... Maak zo nu en dan waarschijnlijk ook een schrijffoutje. Waarvoor excuses.
Maar als ik de jongeren (en behoorlijk wat ouderen?) zo zie chatten en sms-en, dan vraag ik mij zo nu en dan toch af of die jongere generatie binnen een jaar of 10 in staat gaat zijn om nog (of al?) een foutloos document te produceren ... . (Een sollicitatiebrief, ... .)
Ik vind het in ieder geval schrijnend lijken.

 
At 24/9/05 7:11 a.m., Anonymous Anoniem said...

Tja, mijn waarde Deejz@y! Soms weet ik ook niet waar het zal eindigen. Straks - zo binnen een jaar of twintig - schrijven we, vrees en vermoed ik, alleen nog een soort verkavelingsengels met nederlandse chat-accenten ('woeha') en vooral veel sms-tekentjes er doorheen gemengd.

 

Een reactie posten

<< Home