donderdag, december 21, 2006

Bericht aan Ryam


Graag, en voor alle duidelijkheid, mijn waarde Ryam-directie, eerst even zeggen dat ik sinds jaar en dag een gebruiker ben van één van uw onvolprezen producten. De jaarlijkse “Weekly” bij u aan huis gemaakt (of indien niet aan huis dan toch, naar ik veronderstel ergens verweg in uw opdracht) is mij, hoewel geen Moleskine, al in lengte van dagen naar het leven en op het lijf geschreven. De foto die ik – groot liefhebber van het zelfgespannen en onvolmaakte beeld – hier heb ingestopt, liegt er niet om. U zult begrijpen dat de foto alleen bewijst wat ik beweren wil. Moeiteloos en gulhartig schreef ik mij de voorbije jaren in de beste Ryamtradities in. Uw eigen credo’s leken wel de mijne:

"By buying a Ryam diary you own one of the best diaries in the world which is as much of a fashion accessory as an every day tool. Ryam diaries are made to the highest production standards using only the best materials."

Geen woord, ik wil het zweren, was ervan gelogen. Tot op de dag van vandaag er aan het eind van dit gebroken Bush- en Landisjaar, iets is dat mij van de lever moet. Altijd al viel ik - ik die mij liever een van-week-tot-week-mens dan een dag-in-dag-uit-mens wil noemen - voor de particuliere charme van het Ryam-begin. Elk van uw agenda’s, of toch in elk geval de Weekly, zo staat het in mij gegrift, begon tot voor kort elk jaar vanaf die mooie datum van 15 november. Een knap surplus, een weelde voor iemand die zoals ik als een Nachtwacht over de weken waakt… Altijd al was het mij een genoegen om niet zoals elke andere loser van een sterveling dat vervloekte, opgefokte einde van het jaar af te moeten wachten om al opnieuw te kunnen beginnen… Nee, bij mij lag het anders. Nog voor in november de eerste kerstkloon aan de daken hing, had ik het einde al gehad… Alleen dit jaar… Tja, de wikkel, die is er nog wel. Nog altijd even wervend luidt het:

Details matter. Weekly 6T.14 maanden – 14 months – 14 Monaten – 14 moisLeeslint – ribbonmarker – Lesezeichen – signetHoekperforatie – corner perforation – Eckperforation – coins perforés

Maar wat blijkt dit jaar bij het openslaan… Leeslint en hoekperforatie zijn gebleven maar hoe je ook zoekt of keert die veertiende maand vind je dit jaar niet meer terug… Hoe hard je ook schudt, het sneeuwdoosje van de tijd wordt er niet voller op. De Weekly die ik in handen hou gaat dit jaar pas in op 14 december 2006… Een schok is het. Een rilling vol ongeloof vaart doorheen de man die aan zijn laatste zekerheden als aan de relikwie van een Carpano-truitje hecht…

Graag wil ik hopen, mijn beste Ryam, dat dit geen permanente ingreep is. Dat dit geen besparing, maar enkel zo’n heel klein akkefietje is dat we volgend jaar vergeten zijn. Want volgend jaar, mijn beste Ryam, wil ik - altijd al een groot talent gehad om blij te zijn met een dooie mus - graag die verloren maand terug. En als dat niet lukken zou doe die Weekly’s details matter - dan toch maar meteen een andere wikkel om.



Met tijdsbestendige
en toch nog zeer bezorgde groet,


P.R.



Extern:
de “weekly”, één van de producten van Ryam.nl
Moleskine
bij Brepols en elders.



Update 04/01/2007
Ondertussen dient gezegd dat Ryam een bedrijf naar mijn hart wil blijven. In een vriendelijk mailtje vernam ik immers wat volgt:

"De uitgave 2008 zal een kalendarium hebben met een looptijd van 29 november 2007 tot en met 28 januari 2009;de Weekly is met dit kalendarium dus weer een echte 14 maands-agenda !
Het spijt ons dat de 2007 niet helemaal aan Uw verwachtingen voldoet, maar wij hopen van harte dat U desondanks met veel plezier uw Weekly 2007 zal blijven gebruiken.
De Weekly 2008 zal weer tijdig beschikbaar zijn !
.

Als dat geen mooi nieuws is om te bewaren!

Labels:

1 Comments:

At 22/12/06 8:10 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ondertussen via email een vriendelijke reactie van de commercieel directeur van SRT International B.V. ontvangen. Waarvoor dank. Ik begrijp er uit dat men blij is met mijn opmerkingen en dat men zich ook zo spoedig mogelijk zal melden met een inhoudelijke reactie.

 

Een reactie posten

<< Home