woensdag, april 12, 2006

Opgetild

Zulte. Soms rij je er dwars doorheen. Telkens je weer die lelijke streep mag trekken tussen Gent en Kortrijk. Zulte. Machelen. Olsene. Dorpen verkruimelen, verbrokkelen in andere dorpen. Wie naar Machelen en de Leie wil moet afslaan. Wie naar Olsene wil al evenzeer. Wat weet ik - ik die zelf in de verzameling, in het handgebaar van al mijn dorpen woon - over onooglijkheid. Wat weet ik over het feest van de dorpen. En het leven in de dorpen. Zulte. Machelen. Olsene. Mijn noties zijn niet talrijk. Ik moet aan Kruishoutem denken in de buurt. Oudenaarde. De opkomst van de heuvels. Aan Paradijsvogels, denk ik. Fiertelmannen. Gevierendeeld van groen en van geel. Breinaaldwoud. Paul D., de dichter van de Papegaaienziekte, biograaf van Snoek hij weze bij deze gegroet. En Raveel… Vanzelfsprekend zal men hier Raveel niet vergeten. De kapel en zijn museum. Zulma. Het karretje dat straks de hemel zal vervoeren. En nu het toeval, het grote Toeval dat Reve heet… Zaterdag wordt in Machelen de naam van Gerard Reve bijgeschreven in het Grote Afscheidsboek. Er zal volk zijn zaterdag. Mensen zullen afzakken naar het dorp. Dankzij Reve zal het dorp even weer tot de Wereld worden opgetild. Even zal het dorp weer duren. Even maar. Amper.

Zolang er wordt geschreven... Zolang er wordt begraven... Zolang Reve!

Gerard Kornelis van het Reve - Amsterdam, 14 december 1923 – Zulte, 8 april 2006.
Gerard Reve wordt zaterdag in zijn woonplaats Machelen aan de Leie begraven. De gebedsdienst begint om 14.00 ur. Deze is net als de begrafenis voor iedereen toegankelijk.