donderdag, juli 13, 2006

Hoe Lampo

Hubert Lampo is overleden... De jongste generatie zal van het bericht niet op zijn stoel gaan zitten schuiven. En ook Rick De Leeuw – toch een groot connaisseur van onze literatuur – krabt zich enigszins vertwijfeld in de gekleurde haren. Wie Lampo? Hoe Lampo? Zelf maak ik deel uit (met enige tegenzin wil ik dat wel toegeven) van de generatie voor wie de komst van Joachim Stiller in het herfsttij van de Seventies tot de verplichte stuff behoorde. Ik ben er eerlijk gezegd nooit veel wijzer van geworden. Recent literatuuronderzoek wijst overigens uit “dat de boeken van Lampo opvallend meer worden uitgeleend door 60plussers met een lager opleidingsniveau” (sic). Dat spreekt, vrees ik, boekdelen. Zelf zal ik mij Lampo – het is sterker dan mezelf – vooral blijven herinneren van het buikschuddende interview dat Martin Coenen met hem en zijn echtgenote mocht hebben, en dat gisteren, naar aanleiding van het overlijden van de auteur, door de Vrt nog ‘ns opnieuw werd opgerakeld. Hilarisch hoe mijnheer en mevrouw Lampo elkaar net niet in de haren vallen. Dat, vrienden, dat was pas een fijn staaltje van latent en niet-aflatend Magisch-Realisme!

Extern: Hubert Lampo en De komst van Joachim Stiller bij Wikipedia en bij het Vrt-nieuws.

2 Comments:

At 14/7/06 7:50 a.m., Anonymous Anoniem said...

ik heb Lampo graag gelezen, we zullen hem missen...

VERdorie zeg, post een mens dan eens iet... 't is mijn
derde poging om te posten!
dat codegedoe om t"e MOGEN??? posten hangt mijn voeten uit, 't is bijna onleesbaar...

 
At 14/7/06 8:24 a.m., Blogger Paul Rigolle said...

Tja, mijn dierbare mj, de veiligheid die op deze comments zit heeft alles te maken met die paar flauwe plezanterikken onder ons die in het verleden hun pijnlijk gewauwel, en erger nog hun rechtstreekse aanvallen, niet voor zichzelf konden houden... Voorlopig vrees ik dat er geen andere oplossing is. Overigens: zeer gegroet hier!

 

Een reactie posten

<< Home