zaterdag, februari 04, 2006

Veel heb ik veil

Wat is er aan de hand? Het lijkt tegenwoordig of iedereen tentoon wil staan... Alsof iedereen uit zijn vel wil springen. Mensen, doodgewone mensen als jij en ik bespringen ongegeneerd de tafels en de podia van de vluchtigheid… Alom en overal. Stuitend en storend vaak. Soms stichtend. En zelfs de stilsten onder ons lijken niet achter te willen blijven. Zelfs dichters niet. Dichters komen tegenwoordig uit hun kot en hangen waar het maar kan hun gedichten uit. Is het een nieuwe tendens? Is er net als eerder met al die slams en slome slepers een toon gevonden die plots gezet wil worden? Neen, veel zal toeval zijn maar toch is het opvallend hoeveel literaire tentoonstellingen er tegenwoordig worden opgezet. Met gedichtendag hingen in de Tieltse bibliotheek al de gedichten uit die ons in een bont gezelschap zouden verzamelen. Ook donderdag laatst mocht ik in het Roeselaarse Wielermuseum al rechtopstaand en zwart op wit naar tentoongestelde gedichten kijken. Uitvergroot uit Het Perfecte Verzet van Patrick Cornillie. Het was er overigens aardig toeven, donderdag in het Roeselaarse wielermuseum. Anciens en nieuwkomers, oude knekers en jong gestorven helden, dichters en eeuwige einzelgängers, ze waren er allemaal. Om het nog niet eens over het prettig gezelschap te hebben waarmee het achteraf aardig én aanvankelijk onder vier ogen nakeuvelen was op al die mooie plaatsen als de Patine en elders. En ook vanavond blijven ze niet achter. Ook vanavond hangen ze alweer tentoon, die dichters van ons. In het Menen van al onze plaatsen wil ik Zielsgraag niet missen.



Mensen, verstilde dichters die mij lief zijn, lezen in CC de Steiger gedichten terwijl de tentoonstelling van hun mooiste woorden samen met plastisch werk van Magda Castelein wordt geopend.

Vanavond in Menen maar ook in Harelbeke vallen straks nog veel meer van die mooie woorden te versieren. Want vooral wil ik deze maand ook Borges niet vergeten... Borges in Harelbeke. Het is niet wat het lijkt. Het is geen tang die op een varken past. Het is een pleister op al mijn houten benen. Ik beken bij deze: Veel heb ik veil voor verstilde dichters én voor Borges in… dit tranendal vol slecht geschreven dingen… Maar niet Borges, neen... Want niet... Want nooit en altijd de ogen van Borges:

"Ik weet eigenlijk niet zeker of ik wel besta. Ik ben alle schrijvers die ik ooit heb ontmoet, alle vrouwen die ik ooit heb liefgehad, alle steden die ik ooit heb bezocht, al mijn voorouders."

Als je’t mij vraagt moet het al februari zijn. Een korte klamme maand, uiterst geschikt om bij het opklarende haardvuur in je hoofd naar gedichten te staan staren.


Zielsgraag. Van 4/02 tot 26/02/06 in Menen tentoonstelling met poëzie en beeldend werk van Magda Castelein en poëzie van Willy Spillebeen en Jan Van Meenen - dagelijks tussen 10u & 12u en 14u & 18u, in het weekend tussen 14u & 18u - CC De Steiger, Lokaal 3, Waalvest 1. – Op zaterdag 4/2/2006 lezen om 19.00 uur deze dichters ook voor tijdens de opening van de tentoonstelling.

Borges in Harelbeke: In samenwerking met Boekhandel Walry en Uitgeverij De Bezige Bij organiseert de Stedelijke Openbare Bibliotheek van Harelbeke op vrijdag 10 februari een uitgebreide Borgesavond. Barber van de Pol stelt de nieuwe Borgesbiografie voor van Edwin Williamson, Borges. Een leven. X Roelens brengt enkele gedichten. Muzikaal optreden van Dirk Van Esbroeck, Juan Masondo en Carlos Diaz met het gitaarprogramma Tres Violas.

Het perfecte verzet van Patrick Cornillie: Nog tot 5/3/2006 in het Nationale Wielermuseum van Roeselare.

1 Comments:

At 20/2/06 6:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Verdomme, ik lees dit pas nu: te laat om mij naar Harelbeke te begeven. Want het mag dan al in Harelbeke zijn, en niet, bijvoorbeeld, in Buenos Aires, voor een avondje Borges had ik nog wel eens uit mijn kot willen komen. Ik twijfel er niet aan dat de blinde bibliothecaris kon dichten - maar zijn verhalen, zijn verhalen...

Origineel gepost: pascal digital | op 02.13.06 - 9:11 pm | #

 

Een reactie posten

<< Home